Moje niebo to nie miejsce, a stan umysłu.

Nie opisuje go żadna księga, ani żadne z przysłów;

Moja kuźnia pomysłów - odlot na trzeźwo,

Gdy mój high widzą ćpuny to z wrażenia blednął.

"Czym jest piękno" reblog posta z 15października 2010r. z mojego starego bloga

Czym jest piękno?
Nie wiem czym dokładnie jest piękno, nie potrafię podać definicji, ale mogę opowiedzieć o pięknie na podstawie moich refleksji.


Piękno to jedno z określeń wrażeń estetycznych jakiegoś przedmiotu, zjawiska albo osoby. Według mnie jest to już najwyższa ocena w tej całej skali. Oceniając, a raczej określając coś nie zwracam uwagi na szczegóły i ich dopracowanie, ja zwracam uwagę na to co się dzieje we mnie, gdy to coś lub tego kogoś widzę. To co jest wspaniałe w ocenianiu, określaniu czegokolwiek jest to, że ta ocena zawsze będzie subiektywna. Każdy może nazwać według własnego uznania coś pięknym.
Myślę jednak również, że nie wszystko może uzyskać miano pięknego, z jednej, prostej przyczyny – piękno musi być dobre. Uważam, że jeżeli coś nie jest dobre to nie ma prawa być nazwanym pięknym, ponieważ piękno powinno wywoływać w nas najwyższe pozytywne emocje, a tej możliwości nie mają rzeczy złe.
Uważam, że piękne rzeczy są zazwyczaj proste w odbiorze, proste i łatwe. Lecz na powierzchowna łatwość i prostota nie oznaczają prymitywnej budowy. Weźmy pod dokładniejszą analizę chociażby księżyc. Człowiek w nocy, patrzy się na ciemne niebo, na którym jest okrągły jasny punkt. Taka scena jest jak najbardziej łatwa w odbiorze, nic złożonego. Nic złożonego jednak tylko powierzchownie, ponieważ tą scenę „zakulisowo” tworzy ogrom kosmosu, duże słońce oraz procesy, których zwykli ludzie nie potrafią nawet nazwać. Do samej złożoności dochodzi to, że gdy scena będzie już w naszej głowie to rozpoczyna się analiza symboliki, interpretacja składników oraz własne wyobrażenia. To właśnie robią w nas rzeczy piękne, pozwalają przez minimum formy przedstawić siłę i moc emocji.
Ja ostatnio znajduję wiele przykładów piękna i staram się z tego w pełni czerpać. Dziękuję


Warto by każdy z nas zastanowił się nad własną definicją piękna.
Prześlij komentarz